Deel 2: Omgang – en gedragsprotocol
Deel 2: Omgang- en gedragsprotocol obs De Dalk Het 7-stappen-protocol De 7 stappen hebben als doel om ongewenst gedrag in een zo vroeg mogelijk stadium te ondervangen en zijn gericht op het stoppen van ongewenst gedrag in de bijbehorende stap. In de meest ideale situatie spreken leerlingen elkaar aan op ongewenst gedrag, waarna dit vervolgens verdwijnt (stap 1). Soms is echter bijsturen of ingrijpen noodzakelijk. Wanneer zich een patroon vormt in ongewenst gedrag (bijvoorbeeld bij pesten; orde en rustverstoring in de klas; verbaal- en fysiek geweld, etc.) en het niet lukt om dit in bijbehorende stap te ondervangen, zal steeds worden overgegaan tot de volgende stap. Echter, bij ernstiger incidenten m.b.t. grensoverschrijdend gedrag of verergering van het patroon, kan ervoor gekozen worden om stappen over te slaan. De veiligheid (zowel psychisch als fysiek) van de groep en leerkrachten heeft hierbij altijd prioriteit.
|
Toelichting Punt 1: Punt 2: Punt 3: Punt 4: |